Ga naar de inhoud
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival
Beeld: Queer Arts Festival

Hoe bouw je collectief aan een safe space voor expressie? Op zondag 9 juni trakteerde de Drag Up Family het Queer Arts Festival in de Verkadefabriek op een drag brunch. Dit was de afsluiting van een onderzoekstraject bij de Broedplaats Den Bosch voor Family & familie. Met kwetsbare verhalen, energieke performances en queer quiz werd de veelzijdigheid van drag getoond. En door de Mystery Boxes met nagellak, make-up, glitters en Mystery Veggies werd iedereen onderdeel van de Drag Up Family.

Meer over het project Drag Up Family

Broedplaats
Vanaf april werkte de Drag Up Family in de Broedplaats Den Bosch: een werkperiode gefaciliteerd door Theater Artemis, Theaterfestival Boulevard, Verkadefabriek en Festival Cement. De onderzoeksvraag: Hoe bouw je collectief aan een safe space voor expressie? Zes Family members onderzochten tegen welke punten ze aanlopen. Ongevraagde meningen van buitenaf of je alleen voelen bijvoorbeeld. Hoe bouw je dan aan zelfvertrouwen en gemeenschapsgevoel? Hoe werk je samen met instituties en behoud je autonomie? Hoe verwelkom je buitenstaanders in de Drag Up Family?

De tijd nemen
Deze oefening vond plaats tijdens een repetitieproces. We startten met het uitwisselen van ervaringen over veiligheid. “Zo deel je direct kwetsbare kanten van jezelf,” deelde Miss Peukie Majesty Cunt die de rol aannam als mentale steunpilaar. “Vorig jaar trad ik op en was ik misselijk van de zenuwen, nu help ik iedereen mee. Daardoor voel ik me sterker staan en durf ik de volgende keer meer ruimte in te nemen.”

“Het is zo belangrijk dat we de tijd hadden,” zegt Mika Mc’Key. “Zelfvertrouwen krijg je niet in een split second, dus de langzame opbouw en het samen repeteren gaf me extra zekerheid. Zo heb ik ook iets kunnen doen wat écht bij mij past.” Damian D. Doggy reageert daarop: “Door samen te oefenen heeft het mij geholpen om mijn act te verdiepen door een persoonlijk verhaal toe te voegen aan mijn performance op ‘Lekker met de Meiden‘ van Merol.”

Erbij horen
Delulu ontwikkelde haar dragkarakter tijdens de repetities en stond tijdens de brunch voor het eerst op het podium. “Ik was in het begin erg onzeker. Ben ik wel queer genoeg? Ben ik niet te luid? Maar ik heb het gevoel van een safe space ervaren: ik hoor erbij. Zo ben ik langzaam in mijn rol als host gegroeid.”

Maybe Boozegeoisie droeg een spoken word piece voor die hen had geschreven vanuit All Inclusive. “De tekst ‘Wil je alstjeblieft moeite doen’ is een oproep voor intersectionele gevoeligheid. Zoveel mensen zijn zoekende naar thuisgevoel. Of het nu gaat over mensen die geen stageplek kunnen vinden, aangesproken worden met hun huidskleur of lastig kunnen rondkomen. Deze gevoelens ervaren tijdens Family Time! Brunch, dat is waar het over gaat.”

De Drag Up Family omarmt alle vormen van drag en genderexpressie. Zoals de robotic Mavaotic zegt: “Wat ik mooi vond om te zien is dat ondanks al onze verschillen er een gezamelijk verhaal over kwetsbaarheid ontstond. Dat is uniek in een wereld die zich richt op competitie.”

En je leert ook nog eens wat!
Le Poison Ruby hostte samen met Miss Peukie Majesty Cunt de Rubywood Quizzz om met humor aandacht te vragen voor de stigma’s rondom HIV en andere queer geschiedenis. Zoals:

Wat is HIV Undetectable?
A. De nicht van HIV
B. Het voorstadium van Aids
C. Undetectable is Untransmittable. Niet meetbaar = niet overdraagbaar. Deze mensen leven met een onderdrukt virus waardoor dit zich niet meer kan verspreiden. Knuffel mensen met HIV. Iedereen verdiend liefde!
D. Een festival voor mensen met HIV

(het is antwoord C. Lees hierover meer op de website van het Aidsfonds).

Een cadeau
Theatermaker Rikkert van Huisstede was als coach betrokken bij het proces. “Ik heb de samenwerking met DUF als inspirerend en verbindend ervaren. De kracht van performances is dat de openheid en eigenheid altijd ontzettend ontwapenend is. Het raakt mensen in hun hart. Veiligheid is daarbij niet alleen voorwaarde voor het artistieke product, het is er onderdeel van. Voor het publiek is dus niet alleen de performance, maar ook de open sfeer onderdeel van de ervaring, zij dragen daar aan bij en worden die zin deelnemer.”

Leonie Clement is artistiek leider bij Festival Cement en volgde het proces. “De brunch gaf me een Family gevoel, het zijn niet alleen maar losse performances, maar iets waar ik onderdeel van uitmaakte. Het is mooi om mensen een plek in te zien nemen, ook als je introvert bent. Het was een cadeau om erbij te mogen zijn.”